fredag 4 juli 2014

Så här tänker jag inför kvartsfinalerna!

Det är dags för Kvartsfinaler i detta formidabelt heta, spännande, underhållande, passionerade VM.
Det är nästan obegripligt att vi redan hamnat där.
Och vilka lag har tagit sig så här långt?
Idel klasslag! Det kommer att bli fest! Och många tårar. Inte bara från Brasiliens håll:

Heta Colombia, Mästarfavoriter Brasilien, Manschaftet från Tyskland, Brinnande Frankrike, Kopiösa Holland, obegripligt underbara Costa Rica, Hype-o-poplaget Belgien, Argentina, mitt kära Argentina..

Innan jag inleder mina funderingar - notera att det jag kallar för"jag vill" ofta kan förändras under resas gång.
När fotbollen får tala, när joga bonito är riktigt , lätt, kraftfull, övertygande, passionerad och just bonito - då kan mitt hjärta vinnas över.
Det händer mig hela tiden - mitt hjärta kan sjunga när vald "motsåndare" gör ett vackert mål, eller otroligt  anfall. Jag kan gråta för förloraren när mitt lag vunnit.
Jag är inget fly, eller kappvändare därför - jag är helt enklet närvarande i nuet!

/Ja, så är Sverige inte med/
Fotbollen får fortsätta tävla om mitt hjärta och mitt förnuft!

Brasilien - Colombia 
 Colombia och James Rodrigez är  det absolut stekhetaste VM har att erbjuda i detta läge.
Brasilien brukar växa och växa, med turneringen - men har haft svårigheter så här långt.
Neymar älskar trycket, Fred har rakat mustaschen. Hela laget, hela vägen - mot VMguld som det enda.  Men så finns Colombia där - i vägen. Gult mot gult!
James - Neymar!
Om man nu ska vara så trist att bara nämna det uppenbara. Lag mot lag, extatisk underdogkänsla - storfavorittryck. Det kommer att vara passionerat och , och..alldeles fantastiskt!
Och kommer psykologstödet för Brasilien verkligen kunna stoppa lagets strida ström av tårar? Jag tror på fler tårar.
Jag vill: Colombia vinner!
Jag tror/tippar: Brasilien vinner ( På straffar efter 2 - 2?)
Plask i poolen - uppladdning!
Japp, jag kan inte sluta beskriva Colombia i bild, annat än som de dansande!

Tyskland - Frankrike
 Frankrike och Tyskland har både storspelat och krånglat så här långt, det kommer troligen att bli oerhört jämt -jag är rent nervös och vet varken ut eller in idag. Jag är bara här, just nu - det börjar alldeles snart.
Tyskarna har tråcklat sig fram - å ena sidan storkross (Portugal) å andra sidan knapp vinst - mot exempelvis Algeriet (2-1) och detsamma gäller Frankrike. Storkross+storkross, som har gjort att man känner - oj här kommer världsmästarna, till stillastående och 0-0 resultat.
Klose måste in och pytsa. Bänken proppfull med superstjärnor och enorma lagspelare. Det blir spännande att se coachning, på dessa två otroliga lag.
Jag vill: Tyskland vinner!
Jag tror /tippar: Tyskland vinner  - efter en otroligt jämn kraftmätning.

Thomas Müller har ögonen på bollen
 
 Benzama skeptisk till mitt tips


Holland - Costa Rica
 Costa Rica - jag trodde ingenting om dom, inte mer än strykpåse inför detta VM - som resten av världen. De är årets skräll, sensation och mest lyckosamma av alla de små som spelat stort. De har som ett under spelat så fint att de ur "dödens grupp" kommit ut som segrande - före Italien, Uruguay och England!! De kan naturligtvis fortsätta sin resa, men jag tror... Ja.
Holland har ett komplett lag, och storspelare som Arjen Robben (stå på fötterna, karl) i sitt livs form.
Det är sådana klasslag i kvartsfinalerna, i alla finalerna - och Costa Rica måste fortsätta utföra stordåd om de ska klara sig. Vem vet?
Jag vill: Holland. Jag tror helt enkelt jag gått och tagit på mig den europeiska heja-kostymen.
Jag tror/tippar: Holland. De är ett sådant otroligt starkt lag. Men...
Arjen Robben  - he is so hot right now!
Lyckan, den totala lyckan när Costa Rica gör underverk - på rad


Belgien - Argentina
Poplaget som vuxit i mitt hjärta, efter att jag bjudit stort motstånd med en iskall själ som diddat hype och snacket, trotsat det underbara unga, framåtfrustande laget.
Argentina. Argentina. Argentina. Mitt eget Argentina. Maradonas Argentina. Sedan barndomen, mitt lag.
De sjungande fansen, de blåvitrandiga dräkterna, historien, dagen - Messi.
Men Messi, han har också fått stånga sig in i mitt hjärta.  Likt Belgiska laget.
Jag vill: Argentina
Jag tror/tippar: Argentina (eller Belgien)
Hehe.Så svårt. Kan inte!

Kevin är mycket glad. Ska han fortsätta sitt glädjerus med sina stjärnbeströdda, unga kompisar?

Angel Di Maria och laget. Ja, och så han, den lille loppan, förstås

Nu kör vi. Tyskar och Fransmän inne på plan och värmer upp.
Jag är i upplösningstillstånd!


Die Startaufstellung der DFB-Elf gegen Frankreich:

Neuer - Lahm, Boateng, Hummels, Höwedes - Schweinsteiger, Khedira - Müller, Kroos, Özil - Klose

Inga kommentarer: