tisdag 8 juli 2014

Europa vs Sydamerika: Dags för Semifinaler!

Tyskland - Brasilien
Argentina - Holland

It. Is. On.

Vad ska jag säga här? Att jag förstås hela tiden tippat och trott på Tyskland och Argentina i finalen.
Och jag har mitt hjärta i båda lagen/Nationerna.
Och så Brasilien - som inte förlorar på hemmaplan, på evigheters evighet - tror jag statistiken säger.
Oavsett stjärnor som skadat sig, och blivit avstängda.

Det handlar om fotbollskultur, ja ren finkultur å det poetiska hållet - det är dags för semifinaler.

Majoriteten verkar vilja ha en Sydamerikansk final med Brasilien - Argentina. 
En så kallad klassiker. För många, en ljuv dröm.
Jag är närmast beredd att känna lite, som en bläckfisk ungefär - att det väl kan bli en chock för världen - och det blir en helt Europeisk final.
Om nu kontinenter ska betyda någonting. Nationalitet.
Men i fotbollsvärlden gör det det. För att det blir roligare så.
Det delas in i världsdelar hela tiden. I snacket, i peppet - i viljan att se motsättningar som en krydda, en delikat och livsviktig del i att fotbollen ska bli viktig. Livsviktig.
Fast ett bara ett spel.Inte så bara.

Jag älskar Tysklans lag, allt sedan hemmaVM och sensation 2006.
Och än mer efter mina år som artist i underbara Berlin.
Är galen i offensiven, laget, bestånsdelarna. Spelarna. Det är ett vackert lag, med sådan charmig fulhet.
Jag är galen i Tyskland. När de briljerar - är jag i upplösningstillstånd. Nedvärderat, hånat, tråkstämplat. Det har glidit mot det gamla, en smula. Men än finns spetsen och det underhållande kvar. Allt mitt hopp står i alla fall till det.
Det är dags för det här Tyska laget. Som forsat fram och varit ungt. Nu går en generation in i mogen ålder (vilket absurt nog är ca 29 - 30 år)och de har rutin, vett och förnuft att keep calm.
Har jag nämnt att jag önskar att Klose ska historieskrivande pytsa?
Kan inte minnas om jag har det...

Underhållande att Schweinsteiger varnar för det fula spelet.  
Joga Bonito -Brasilien - var?
Under någon match fram tills idag har det glimrat till i Brasilien. Då njuter även jag. Då blir FotbollsVM en fest.
Och få saker är så mäktigt som 70.000 som skriksjunger nationalsången med/till tårögda spelare, som gapar med  - för livet. Rysningar som rasande rullar över huden....
Hur kommer Brasilien att gå in i den här matchen?
Bräckliga och tårfyllda, eller starka och sammanbitna?
Eller, det är faktiskt ingen motsättning att bjuda på känslor, och att samtidigt vara effektiva /starka.
Heller.
Tårar är det inget fel på.
Det är inget trams, varför klagas det så på det?
Passion kan vara bra att äga.
Publiken äger det. Ska bli så vansinnigt spännande att se kvällens match.

Jag kikar på Die Mannschaft. De måste prestera på sin högstanivå, och lägga undan sin ibland slarviga och dämpade - farliga lägstanivå. Ungdomarna ska lyfta, Schurrle ska vara säker, Özil ska visa oss sitt allra vackraste och Götze ska ta chansen att lyfta hela sin karriär till den glans han  i stunder vekrligen visar upp. Dags att lyfta hela laget, och vara trygga bakåt. Sluta slarva.
Müller (och min Klose) får gärna visa sin målfarlighet. Müller ska inte annat än sikta på nya rekordhöjder. Neuer ska fortsätta vara förbannat bra.

Götze - (is he) so hot, right now? We'll see.
Neuer - bjuder en macka 

Joga Bonito, då?
Med det ruffiga spelet i matchen Brasilien - Chile, Brasilien - Colombia (Rodriguez tacklat hårt 12 gånger!) där även Neymar strök med i bufflandet.
Jag inbillar mig knappast att det ska bli lätt för Tyskland mot världnationen - publikstödet kommer att (som nämnt) bli lika massivt som det varit hitintills i turneringen  - och om publiken beter sig illa (eller som de ska?)kommer en mur av buanden och visslingar omgärda de Tyska spelarna, och det påverkar, det gör det.
Brasilien är även utan Thiago Silva och Neymar Jr ett starkt lag - men de förlorar en viktig del av försvaret och en kreativ & gnistrande ikon/motor.

Jag kikar lite på David Luiz  - det är en stor spelare och kommer nog att lyfta ytterligare. Det hoppas, inte minst - hela Brasilien på. En stabil kraft, en back utan för mycket misstag (?) och som kan sätta ett och annat avgörande mål på fasta situationer, och på skalle.
 Ett otroligt vackert frisparksmål gör mycket för självförtroendet. Han tar över kaptenbindeln och tar väntat tryggt över rodret.
Han är också en ganska skojig prick.
Den här filmningen..hehehe

Vem spelar var? Dante blir Da Silva. Vem blir nya Neymar?

Jag drömde dock, ska jag säga - inatt att Tyskland förlorade med2-1

********************************************************************************

Jag drömde också inatt att Holland vann över Argentina. De vann med 7-1!! Jag var helt paff!
Ja, för kommer denna match att gå?
Jag har ju haft en mysig vision av en final med Tyskland och Argentina. Hela Sydamerika och många fler, drömmer om Brasilien - Argentina, som nämnts. Igen och snart igen.
Jag har, som nämnt också nosat på tanken Tyskland  - Holland - en europeisk angelägenhet.
Som överraskning - när ingen tror så.
Nu är jag ju inte som verkligheten i mina drömmar - dvs mer än lovligt galen.
Inte vinner Holland stort över Argentina, inte.
Men de kan mycket väl vinna.
Jag kommer att gå in i den här matchen, helt öppen som TVpublik. Jag har ju mina starka sympatier - för båda lagen. Argentina har varit med mig länge.
Det är verkligen på tiden att Messi och Argentina (även utan Di Maria?) ska gå till final. Pipita har vaknat, till exempel.
Final -  tycker dom själva, det tycker miljoner och åter miljoner fans.
Holland har svårt att frälsa annat än invigna i år.

Buanden och Mobben  - mot - Robben, en realitet.

Men Brassarna är ju på plats, och kämpar mot allt Argentina gör. Publikmässigt. Sång mot sång.
är Maradona större än Pele? Messi allra störst?
Så även imorgon?
Återstå att se, återstår att se.

Jag kikar på Holland, och Van Gaal. Galen, dåre, arrogant och genitalieexponernade (!)geniförklarad coach. Ja, för det vare väl ett genidrag att byta målvakt alldeles innan straffläggning? När det nu gick som det gick?Hur långt ska Holland gå - och hur mycket beror på Tränaren. Ja, jag sa det. Tränare, istället för coach. Kändes bra.

Så har vi Robben, som jag fortfarande hävdar är i sin livs form, det är helt galet vilken form, han måste i möjligaste mån stå på fötterna. Fast han blir "Rugby-tacklad" (Robbens ord). Jag minns ännu matchen mot Spanien då man bara flämtade -imponerad, exalterad - hänförd. Av Robben, laget och
Van Persie. Han  måste också hitta tillbaka till sin svandykarkapacitet - och sluta, exempelvis rusa in i offsidefällor. Sneijder skulle kunna träffa innanför ramen imorgon.
 Då kan det bli ett otroligt farligt för Argentina. Vilket lag Holland har, med också den springande Cuyt, som tycks kunna spela på vilken plats som helst i laget. De straffläggarna mot Costa Rica - rutin och styrka.


Jag kikar på Argentina, och där ser jag honom - Messi. Nu syns han. Nu är det inget Messi-Vacum i landslaget. Utan där är han, ju. Skimrande, sylvass, kreativ och så det där med att han är så snabb. Swishswishswish. Rikast, mest prisade, så fant-al-astiskt högt värderad.
Lilla han, lilla gigantiska han. Är det dags att han blir Gud i sitt hemland, har det ju dryftats?
 Om han ska bli uphöjd till Maradonas status, krävs det inte mindre än Guld. Trots frågetecken kring sin forma storform, en liten hint om att han är på väg nedåt - att Ronaldo sprungit om. Världens bäste i fyra år i rad. Tappade platsen i år. Kanske bara tillfälligt. Var är Christiano Ronaldo nu, exepelvis?
Nu springer vackert blott Messi, i detta mästerskap. Och hur långt kommer han att springa?
Di Maria kommer att vara saknad, men -hur långt kommer Messi att ta sitt Argentina?
Spänningen inget annat än enorm.

Tursvansen?

Hopp, vift , hopp, fantastiska sånger-också buande och elaka ramsor = Argentinas publik - hur långt ska de hjälpa sitt lag? De får inte sluta sjunga, även om laget ligger under.


Jag sticker ut hakan med detta tips, nu är jag mogen att säga det:
Tyskland - Holland i Final
!!
            

Hur skulle den kärleksfulla (mycket finare ord än fanatisk)Brasilianska och Argentinska publiken och resten av Sydamerika med ljuva visioner ta det, om det skulle ske? 
 - Ljuva Visioner där aldrig "tråkiga" Tyskar och Nederländare för plats?
Skulle det vara tyst som när Uruguay vann 1950 på Maracana?
Om Tyskland vinner, kommer man att kunna höra en knappnål falla?

Final är final är final.

Semifinalerna är alltå här - det är dags.
Kan knappt tro att det är sant.

Hoppas på: Mer underhållande fotboll än kvartsfinalerna. Mer mod och mer fantasi.
Hoppas, naturligtvis på mål - under matchtid. Vill inte se straffavgörande. Inte nu, inte i final.
Minns detta VM redan nu, som det roligaste på evigheter.
Vill se Semifinaler och final som svarar på det. Passion, strategi - lek och effektivitet - i ett.
Önskedröm. Finaltider brukar bli mer återhållsamma än gruppspel.
Tiden för extravaganzer slut?
Hoppas på att inte Brassarna ska konstant bua och vissla ut mina Tyskar i kväll. Hela tiden.

Hummels tar det med ro 
Tyskar gillar mackor!


Inga kommentarer: