torsdag 10 juli 2014

Argentina! Ni klarade det!Gratulerar, dagen efter!

Jag har vaknat efter en god natts sömn och inser idag - att jag egentligen inte ens gratulerade Argentina, utan bara tjurade på grund av att det var en så stängd, tät match.
Visste kan matcher se ut så. Jag har sett finaler som ser ut. Det är så klart ok, det var den fotboll som behövdes igår, för Argentina. Och Holland. Fast lite mer, för Argentina.
Segrare i semifinaslen - stort Grattis - ni lyckas nu, ni kan gott och väl lyckas hela vägen !

Argentinska fans, njöt till och med av spänningen under den täta matchen
 Maxi Rodriguez firar att han har avgjort -med räddaren Romero!
 Papa dansar (och ler inte) med hela Argentinska folket
 Cuyt , flankerad av Jasper Cillisen och Blind går med smärtsamma steg av planen
Där Maxi Rodrigues lycka var fullständigt total

Idag har jag påmint mig själv om att jag ju älskar Argentina, oavsett vilken väg de tagit sig till final - det är något av en drömfinal.
Ingen som älskar sitt lag , bryr sig om HUR de kom dit. Hade det ex varit Sverige(...ja, rent hypotetiskt)som tagit sig till final hade det varit helt obeydligt Hur de kom dit. Men oro hade det väckt, om det varit ojämnt och på håret hela tiden. Men skit i det - FINAL liksom!

Sist Tyskarna och Argentina möttes i VM final, 1990 så avgick tyskarna med segern, Maradona förtvivlad. I övrigt är Argentinas senaste guld, 1986 ett av de starkaste minnen jag har från forma VM. Guldet, och hela vägen dit. Guds hand och mirakulöst vackra mål. Maradona, den tokfan - älskade Maradona, som VAR FotbollsVM 1986. Och min störste idrottsidol.

Det är två fantastiska lag i finalen nu. Helt fantastiskt! Innan jag tappade fästet och tippade Holland -var det här min drömfinal - så jag är nöjd, väldigt nöjd.
Att bli sur en dag, är också en del av känslorna som kan drabba en under VMs fötrollade månad.
Och nu är det mycket. Eller, nu är det paus i två dagar .Men det var mycket, semifinalerna var -oerhört mycket att ta in.


Några snabba:
Folk snackar. För tidig segeryra för Tyskland? 7-1 mot världnationen, en urladdning och historisk triumf. Kom den en match för tidigt? Mig veterligt är de überproffs och klarar den nya matchbild finalen innebär. Vad ska Löw och die Mannschaft hitta på? Jag är ivrig och längtar!
 
Det Argentina som spelar final,  är inte ett helt förvirrat litet lag, som det Brasilianska var i Tisdags. Argentina har en effektiv och tät defensiv, och framför en säker mittfältsregon, en vass Di Maria som kommer att vara spelklar - Messi kan mycket väl spela sin livs bästa  på Söndag. Mycket väl.  När Argentina är komplett, är det mycket möjligt världsmästare.

Kanske det blir en final som liknar gårdagens semifinal: Tätt och stängt.
Kanske blir det mål under matchtid och jagande lag, som söker framåt.

Jag är beredd, i vilket fall som helst.

Bronsmatchen: Så spännande att se hur Brasilien kommer att ha borstat upp sig - för en match mot Holland, kan bli vad som helst. Och undrar hur relationen mellan Brasilien och dess publik ser ut i detta läge. Kommer man skriksjunga nationalsången- en sista gång? Hoppas på stolthet.
Ett brons värd att sträcka sig stolt efter? Det är min förhoppning

Hollands lag ska även dom sträcka upp sig , sträcka sig efter bronset. Straffförlust svider, men de förlorade inte under matchtid. De tar inte titeln , inte den här gången heller.
Hoppas de båda slänger in frustration och besvikelse i sopkorgen och bara ger sig ut och spelar ett joga Bonito för att det är därför de spelar fotboll - för att det är så oerhört roligt!

Men ack, det kan bli noll noll och straffläggning, såklart  - igen. Det är också en del av fotbollen.

Och fotboll, inte är det hockey int ;)


Inga kommentarer: